Fjøset

I fjøset står geitene høner, ender og kaniner. Her skal barna være med å holde orden. Vi har også en liten kosekrok, så barn og dyr kan kose litt. Kattene kommer også hit for å få mat og kos. I hønsehuset er barna med og plukker egg og gir hønene vann og mat.

Stell av dyr

Dyrene er en viktig del av gården vår, og for oss er det veldig viktig at barna har kontakt med dyrene våre. Å fore og stelle dyrene er hverdagsaktiviteter som hører til på en gård, barna er med på dette flere ganger i uka. Vi ønsker at det skal være en lystbetont aktivitet for barna.

Barna deltar i arbeidsoppgaver som å gjøre rent hos dyrene, fore, strø flis, strigle hesten før ridning, og ta inn egg fra høner. Det hender også at dyrlegen er på besøk, og det er alltid spennende.

Barn som har lite erfaring med husdyr får tid til å venne seg til dyra. De blir ikke presset inn i situasjoner hvor de kan føle seg utrygge. Det er viktig at de får erfaring med hvordan dyra oppfører seg.

Kyllinger vi ruget ut i rugemaskin. Veldig spennende å se de klekke!

De første eggene hønene vi ruget ut har lagt.

Hanefar på luftetur..